Sukkerforbruket redusert med 16 kilo per innbygger

Helsedirektoratet sin nye tilstandsrapport om kostholdets utvikling viser en drastisk nedgang i sukkerforbruket, noe som beviser at arbeidet de siste årene har hatt god effekt.

Pages from Utviklingen-i-norsk-kosthold-2017-IS-2680_Page_01Tallene kommer fra Helsedirektoratets store årlig rapport "Utviklingen i norsk kosthold" som ble offentliggjort 6. desember. Selv om tallene er hyggelig lesning, er forbruket fremdeles for høyt, spesielt hos barn og unge, så det er fremdeles en del jobb igjen å gjøre. Tannhelsepersonell har en stor del av æren for opplysningsarbeidet rundt sukker og kosthold, og må fortsette dette gode arbeidet. Last ned hele rapporten fra Helsedirektoratet (pdf)

Myndighetene anbefaler at maks 10 prosent av energien vi spiser komme fra tilsatt sukker, mens det i 2016 lå på rundt 12 prosent. Så selv om sukkerforbruket går ned over tid, er det fortsatt høyere enn anbefalt, og det er søte drikker, sjokolade og godteri og kaker som er hovedkildene til sukker i befolkningen. Tallene viser faktisk en liten økning i inntaket av sjokolade og godteri, men reduksjonen i sukkerinnholdig drikke, som brus og saft, fører til at det totale sukkerinntaket har gått ned.

- Vi er glade for nedgangen i sukkerinntaket per innbygger. Det er bra for folkehelsa, inkludert tennene, at folk spiser mindre sukker, sier president i NTF, Camilla Hansen Steinum i en artikkel i dagens Dagbladet.

Les hele artikkelen i Dagbladet

- Jo mindre sukker en spiser og drikker, desto mindre er sannsynligheten for hull i tennene. Dessuten er det mange av disse produktene, som for eksempel brus, som også inneholder syre – som kan føre til syreskader. Begrenser vi inntaket begrenser vi risikoen og beskytter tennene, sier presidenten til Dagbladet.

sukker_statistikkTall om sukkerreduksjon:

• Forbruket av sukker har minsket fra 43 til 27 kilo per innbygger i perioden 2000 til 2015.
  • Fra 2006 er sukkerforbruket redusert med ca. 22 %.
  • Omsetningen av sukkerholdig brus minsket fra 63 til 55 liter per innbygger fra 2010 til 2015.
  • Andelen av tilsatt sukker har minsket fra 17 til 12 % fra 2000–2016

Kilde: Helsedirektoratet