Hjem     Organisasjonen

Sankta Apollonia av Alexandria

Den hellige Apollonia av Alexandria (død år 249 e.Kr i Alexandria, Egypt) var en diakonisse, jomfru, martyr og helgen. Hun er tannlegenes skytshelgen og beskytter over alle med tannverk. Hun æres med festdag 9. februar.

Beretningen om Apollonias død er beskrevet ca 50 år etter tildragelsen i et brev fra biskop Dionysos av Alexandria, som kan ha vært øyenvitne til det hele. Apollonia ble antakelig helligkåret så tidlig som ca. år 300. Hun fikk offisiell helgenstatus fra Roma så sent som i år 1634. Under middelalderen ble Apollonia anropt mot tannverk.

I perioden rundt år 249 var det et lokalt opprør mot det romerske imperiet og kristendommen i Alexandria. Apollonia ble av fanget av en mobb som ville at hun skulle avsverge sin tro mot kristendommen. Hun ble slått hardt og alle hennes tenner falt ut. Deretter ble hun ført ut av Alexandria hvor mobben truet med å kaste henne på bålet. I stedet for å bli kastet på bålet, hoppet hun selv inn i flammene.

I kunsten finner vi gjerne Sankta Apollonia avbildet med tannlegetang med en uttrukket tann i hånden eller med et halsbånd laget av sine egne tenner. Hun avbildes dessuten ofte med bok i hånd, med martyrpalme eller bål.

Kilder:
Astrid Fredlund: Sankta Apollonia, helgen og nødhjelper. Tapir forlag 1997
Wikipedia, den frie encyklopedi - http://no.wikipedia.org/wiki/Apollonia_av_Alexandria

Les mer om Sankta Apollonia på www.katolsk.no

Publisert: