NTF-RSS http://www.tannlegeforeningen.no NTF-RSS no-bm Mon, 18 Nov 2019 04:33:29 +0100 MSDN RSS Service 1.0.1756.17695 1440 Det odontologiske fakultet 60 år /kurs-og-utdanning/Det-odontologiske-fakultet-60-r.aspx14. november markerte Det odontologiske fakultet ved UiO sitt 60 års jubileum. Dagen ble markert med en fagdag med historiske tilbakeblikk og aktuelle forskningsforedrag, samt en sosial sammenkomst på kvelden. 15.11.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8019 Akademikerne vokser! /foreninger/Akademikerne-vokser.aspxAkademikerne har hatt en medlemsvekst på totalt 4,7 prosent så langt i år. Det betyr nesten 10 000 flere medlemmer. 08.11.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8018 Ny medlemsfordel - TrinnVis /organisasjonen/medlemskap/Ny-medlemsfordel--TrinnVis.aspxNTF har i samarbeid med TrinnVis utarbeidet et nettbasert styrings- og kvalitetssystem som er spesialtilpasset tannlegevirksomheter. 06.11.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8017 Ny podcast fra Helsedirektoratet /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/Ny-podcast-fra-Helsedirektoratet.aspxHelsedirektoratet har lansert en ny podcast med tema "motiverende intervju" som skal hjelpe helsepersonell med å motivere pasienter til å slutte å snuse, spise sunnere eller på andre måter endre livsstil. 06.11.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8006 Arbeidsgruppe støtter ikke Høies tannreguleringskutt /Profesjon-og-fag/Arbeidsgruppe-sttter-ikke-Hies-tannreguleringskutt.aspxUtvalget som har vurdert kjeveortopedi gruppe C mener Høies kuttforslag går for langt. Dette fremgår av en ny rapport fra Helsedirektoratet. 04.11.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8015 ​Takk for i år - Landsmøtet 2019 /Profesjon-og-fag/Takk-for-i-r--Landsmtet-2019.aspxDa er nok et vellykket landsmøte og Nordental over, og vi kan se tilbake på tre særdeles innholdsrike og hyggelige dager på Norges Varemesse! 03.11.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8012 Priser og hederstegn på årets landsmøte /Kurs-og-utdanning/Landsmotet/Priser-og-hederstegn-p-rets-landsmte.aspxUnder åpningen av Landsmøtet ble det delt ut hederstegn, NTFs pris for undervisning og forskning, samt Tidendes pris for beste kasuspresentasjon. Fredagen foregikk også utdelingen av NTFs studentforskerpris og beste stand på Nordental. 01.11.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8011 Landsmøtet 2019 er i gang! /Kurs-og-utdanning/Landsmotet/NTFs-landsmte-2019-er-i-gang.aspxMed en meget engasjert tale fra NTFs president, fengende musikk og fullsatt sal ble landsmøtet åpnet torsdag formiddag. 31.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8010 Fastlåst situasjon om tilbakebetaling i Buypass-sakene /Profesjon-og-fag/Fastlst-situasjon-i-Buypasssakene-om-tilbakebetaling-.aspxNTF møter manglende forståelse fra myndighetene om tilbakebetalingskrav fra Helfo der problemet kun er bruk av feil buypasskort. 21.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8003 Ny rapport om helserisikoen ved snus /folkehelse/Ny-rapport-om-helserisikoen-ved-snus.aspxEn nylig utgitt rapport fra Folkehelseinstituttet styrker konklusjonene om at snus kan ha en rekke helseskadelige effekter for brukerne. 18.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8001 Forhandlingene om særalderspensjon er i gang /jus-og-arbeidsliv/pensjon/Oppstart-i-forhandlinger-om-pensjon-offentlig-sektor.aspxTorsdag denne uken startet partene i norsk arbeidsliv forhandlingene med staten om pensjonsregler for arbeidstakere med særaldersgrenser i offentlig sektor. 18.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=8000 Ny etterutdanningskatalog er klar! /kurs-og-utdanning/Ny-kurskatalog-p-vei1.aspxPå tide å legge planer for kurs og etterutdanning for 2020 - Etterutdanningskatalogen for vinter/vår 2020 er nå klar for nedlastning! 17.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=6705 NTF på høring hos Helse- og omsorgskomiteen /Profesjon-og-fag/Tannlegeforeningen-p-hring-hos-Helse-og-omsorgskomiteen.aspx15. oktober var NTF på høring angående statsbudsjettet 2020. Presidenten ga uttrykk for sin motstand mot regjeringens kutt i kjeveortopedi for barn og unge med klart behov. 16.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7993 Hard kritikk mot Direktoratet for e-helse /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/Hard-kritikk-mot-Direktoratet-for-ehelse.aspxNTF har sammen med Apotekforeningen, Fysioterapeutforbundet, Legeforeningen og Psykologforeningen sendt brev med kritikk til Direktoratet for e-helse for hvordan de jobber med e-helseprosjekter. 16.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7995 Sakene til NTFs representantskapsmøte 2019 er publisert /Organisasjonen/Representantskap/Sakene-til-NTFs-representantskapsmte-2019-er-publisert.aspxDet er igjen duket for samling av NTFs høyeste myndighetsorgan – representantskapet. Alle saker med saksfremlegg og vedlegg er nå publisert på www.tannlegeforeningen.no under Organisasjonen / Representantskap 15.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7992 Verdens kariesfrie dag - 14. oktober /folkehelse/Verdens-kariesfrie-dag--14-oktober.aspxMandag 14. oktober er “verdens kariesfrie dag”. Fokus i år er å begrense sukkerinntak hos barn under 2 år for å kunne gi forutsetning for bedre helse og tannhelse gjennom livet. Bli med å markere dagen med emneknaggen #BabiesAreSweetEnough. 11.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7990 Thomas Hylland Eriksen vinner Akademikerprisen 2019 /Foreninger/Andre-foreninger/Thomas-Hylland-Eriksen-vinner-Akademikerprisen-2019.aspxAkademikerprisen gis ut årlig til personer som har utmerket seg med sin forskning og kunnskapsformidling. Årets pris går til den kjente sosialantropologen, forskeren og samfunnsdebattanten Thomas Hylland Eriksen. 10.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7988 Tannlegeforeningen reagerer sterkt på tannhelsekuttene i statsbudsjettet /Profesjon-og-fag/Tannlegeforeningen-reagerer-sterkt-p-tannhelsekuttene-i-statsbudsjettet.aspxRegjeringen la i dag frem sitt forslag til statsbudsjett for 2020. Her kuttes nesten 90 millioner kroner, hvorav drøyt 50 millioner til kjeveortopedi mens et utredningsarbeid om nettopp dette pågår. Dessuten underreguleres og kuttes takstene nok en gang, slik at pasientene må betale mer i egenandel. Dette er helt uholdbart, fastslår presidenten. 07.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7987 Nye tiårige tall fra Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) /Profesjon-og-fag/Nye-tirige-tall-fra-Norsk-Pasientskadeerstatning-NPE.aspxNPE publiserte i går sin oversikt over pasientskadeerstatninger etter pasientskade hos privatpraktiserende tannleger for perioden 2009-2018. Antallet er ikke veldig stort sett opp mot alle som behandles hos tannlegen, sier direktør i NPE, Rolf Gunnar Jørstad til NRK Dagsrevyen. 01.10.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7985 NTF støtter opp under Verdensdagen for psykisk helse /folkehelse/NTF-sttter-opp-under-Verdensdagen-for-psykisk-helse.aspx10. oktober markeres Verdensdagen for psykisk helse. NTF støtter markeringen for å minne om at munnhelse og psykisk helse påvirker hverandre gjensidig. 30.09.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7984