NTF-RSS http://www.tannlegeforeningen.no NTF-RSS no-bm Sat, 23 Mar 2019 04:06:43 +0100 MSDN RSS Service 1.0.1756.17695 1440 Nasjonal markering av håndhygienedagen 5. mai 2019 /folkehelse/Nasjonal-markering-av-hndhygienedagen-5-mai-2019.aspxFolkehelseinstituttet (og samarbeidspartnere) inviterer også i år til nasjonal markering og dugnad for bedre håndhygiene. FHI har utarbeidet informasjonsmateriell som kan brukes i markeringen - frist for bestilling er 1. april. 22.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7846 Husk påmelding til Samfunnsodontologisk forum /kurs-og-utdanning/Husk-pmelding-til-Samfunnsodontologisk-forum.aspx​Tannhelsetjenesten i Oslo ønsker velkommen til årets Samfunnsodontologisk Forum 22. - 24. mai med tema «Fremtidens Tannhelsetjeneste». Husk påmeldingsfrist 1. april! 19.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7853 Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten /kurs-og-utdanning/Nasjonal-lederutdanning-for-primrhelsetjenesten.aspx​Master of Management programmet i helseledelse skal utdanne ledere for helse- og omsorgstjenestene i kommunene og tannhelsetjenesten i fylkeskommunene. 15. april er det søknadsfrist for studieoppstart til høsten. 12.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7856 Kjønnsstatistikken i NTF pr 8. mars 2019 /organisasjonen/Kjnnsstatistikken-i-NTF-pr-8-mars-2019.aspxI 2015 var det for første gang i historien flere kvinner enn menn blant de yrkesaktive medlemmene i Tannlegeforeningen. Siden det har prosentandelen av kvinner steget, og i 2019 er 57% prosent av de yrkesaktive medlemmene kvinner. 08.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7840 Stiftelsen til tannlegevitenskapens fremme har åpnet for søknader /profesjon-og-fag/Stiftelsen-til-tannlegevitenskapens-fremme-har-pnet-for-sknader.aspxStiftelsen til tannlegevitenskapens fremme skal i år dele ut inntil 200 000 kr i vitenskapelig stipend. UNIFOR har nå åpnet for å ta imot stipendsøknader. 03.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7836 Pensjonssparing blir mer skattegunstig for selvstendig næringsdrivende. /jus-og-arbeidsliv/offentlig-sektor/lonn-og-pensjon/Pensjonssparing-blir-mer-skattegunstig-for-selvstendig-nringsdrivende.aspxFra 2019 utvides rammen for skattegunstig pensjonssparing for selvstendig næringsdrivende. Nå kan du spare inntil syv prosent av inntekt mellom én og tolv ganger folketrygdens grunnbeløp (G). Innbetalinger til avtalen gir fradrag i brutto næringsinntekt og store skattefordeler. 02.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7837 Film om rotfylling fjernet fra Netflix /profesjon-og-fag/Film-om-rotfylling-fjernet-fra-Netflix.aspx​Filmen "Root Cause", distribuert av strømmetjenesten Netflix, har skapt debatt i fagmiljøer over hele verden med sine misvisende påstander om at rotfylling er farlig. Nå har Netflix fjernet filmen fra sitt utvalg. 01.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7835 Frokostseminar om munnhelse og utenforskap /folkehelse/Frokostseminar-om-munnhelse-og-utenforskap-.aspxDårlig munnhelse og manglende tenner er ofte svært synlig og kan forsterke skillet mellom “oss” og “dem” - noe som kan føre til utenforskap. Møt opp på Kulturhuset for frokost og samtale om utenforskap og munnhelse på årets Munnhelsedag, onsdag 20. mars. 26.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7828 Årsrapporten for 2018 er klar! /Medlem/rsrapporten-for-2018-er-klar.aspxÅrsrapporten er et ​lettleselig, visuelt sammendrag for året som gikk, med høydepunkter fra 2018 og en oversikt over hva NTF og NTFs ulike organer jobbet med i løpet av året. 25.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7827 Da sukker la skylden på fett - film og debatt, 3. mars kl. 14:30 /folkehelse/Da-sukker-la-skylden-p-fett--film-og-debatt-3-mars-kl-1430.aspxSom en del av dokmentarfilmfestivalen HUMAN vises filmen "Sugarcoated", etterfulgt av debatt om sukkerlobbyisme og hvor skadelig sukker er for helsa. Harry-Sam Selikowitz representerer NTF i debatten. 22.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7826 Påmeldingen til NTFs Midnattssolsymposium har åpnet! /kurs-og-utdanning/Midnattsolsymposiet/Pmeldingen-til-Midnattssolsymposium-har-pnet.aspxNTF ønsker velkommen til to spennende faglige dager i Tromsø. Temaet er estetikk, kvalitet og etikk. Fagprogram sendes ut med Tidende nr 2/2019, og påmeldingen har nå åpnet. 14.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=6890 NTF bidrar i arbeidet med revisjon av sukkeravgiften /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/NTF-bidrar-i-arbeidet-med-revisjon-av-sukkeravgiften.aspxRegjeringen har satt ned et utvalg som skal vurdere særavgiftene på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer. Som en støtte for utvalget er det etablert en helse- og ernæringsfaglig referansegruppe, hvor NTF er representert. 12.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7820 Ikke reservasjonsrett på legelisten.no /jus-og-arbeidsliv/Ikke-reservasjonsrett-p-legelistenno.aspxPå nettstedet legelisten.no kan pasienter legge inn anonyme vurderinger av leger og tannleger. I 2017 påla Datatilsynet nettstedet å la helsepersonell kunne reservere seg mot slike vurderinger, men vedtaket ble anket til Personvernnemnda. Legelisten.no vant frem med sin klage, og resultatet er at man ikke kan reservere seg fra å bli vurdert på legelisten.no. 11.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7819 Undersøkelse om antibiotikabruk blant europeisk helsepersonell /profesjon-og-fag/Underskelse-om-antibiotikabruk-blant-europeisk-helsepersonell.aspxBli med på ny undersøkelse om europeiske helsepersonells kunnskap og oppfatninger om antibiotikabruk og antibiotikaresistens. 10.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7817 Oppdatert kurs for tannleger om trygdestønad /kurs-og-utdanning/Oppdatert-kurs-for-tannleger-om-trygdestnad-.aspxRundskrivet om regelverk og takster vedrørende stønad til dekning av utgifter til tannbehandling (det gule heftet) har blitt revidert for 2019. Vi har innarbeidet disse endringene i vårt nettbaserte kurs om trygdestønad, og det nye, oppdaterte kurset ligger nå tilgjengelig på NTFs nettsider. 08.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7818 Utvidet påmeldingsfrist for NTFs utenlandskurs 2019! /Kurs-og-utdanning/Utenlandskurs/Husk-pmeldingsfrist-for-NTFs-utenlandskurs-2019.aspxNTFs utenlandskurs arrangeres i år i Funchal på blomsterøya Madeira. Påmeldingsfristen for kurset er nå utvidet til 28. februar 2019. Benytt deg av anledningen til faglig påfyll fra to av Norges flinkeste klinikere og forelesere, i en hyggelig atmosfære med trivelige kolleger! 07.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7788 ​Arbeidskurs i endodonti - modul 1 og 2 /kurs-og-utdanning/Arbeidskurs-i-endodonti--modul-1-og-2.aspxVåren 2019 arrangerer NTF to runder med to ulike moduler av det attraktive arbeidskurset i endodonti. Meld deg på nå for å sikre deg plass! 23.01.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7815 Regjeringsplattformen: Mange gode tiltak for norske tannleger /Profesjon-og-fag/Regjeringsplattformen-Mange-gode-punkter-for-norske-tannleger.aspxDen nye regjeringsplattformen inneholder flere gode tiltak for norske tannleger, spesielt er det en del interessante tiltak for selvstendig næringsdrivende. 18.01.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7811 Husk frist for lav påmeldingsavgift NTFs symposium /kurs-og-utdanning/Husk-frist-for-lav-pmeldingsavgift-NTFs-symposium.aspx4. februar åpnes påmeldingen til NTFs symposium for ikke-medlemmer. Tema for årets symposium er "Den akutte pasienten". Meld deg på i dag for å sikre deg lav påmeldingsavgift. 18.01.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7810 Tidende har fått ny layout /Organisasjonen/Tidende/Tidende-har-ftt-ny-layout.aspx​Tidendes første 2019 utgave er på vei i posten. Med nytt utseende! 17.01.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7809