Nordea kjøper privatkundene i Danske Bank

Fra Danske Bank til Nordea

Det er inngått avtale om at Nordea kjøper Danske Bank sin privatportefølje. Avtalen innebærer at alle private kundeforhold blir overført fra Danske Bank til Nordea i slutten av 2024, hvis alt går etter planen. Kjøpet må godkjennes av myndighetene.

NTF har gjennom Akademikerne Pluss inngått avtale med Handelsbanken fra årsskiftet, og nytt medlemstilbud vil være tilgjengelig der fra 1.1. 2024. De som ikke ønsker å få sitt kundeforhold overført til Nordea, vil derfor ha god tid til å bytte til Handelsbanken før dette skjer. Bankbyttet til Handelsbanken ventes å bli meget enkelt for de som kan identifisere seg med BankID. Mer informasjon om tilbudet i Handelsbanken kommer ila høsten.

Noen medlemmer har hatt spørsmål om hva som skjer med fastrentelånet. Det er nå bekreftet av Danske Bank at fastrentelån overføres til Nordea. Handelsbanken vil ikke kunne overta fastrentelånet fra Danske Bank.

Sist oppdatert: 20. juli 2023