Vi sees på Arendalsuka!

NTF inviterer til debatt om eldres munnhelse under årets Arendalsuke: "Når tannpussen går i glemmeboka - Hvem tar ansvar for eldres munnhelse?". Møt opp på Haralds pub eller følg strømmingen på Facebook.

Tid: Onsdag 16. august kl. 1000 - 1045
Sted: Haralds Pub (2. et) (NB Nytt lokale ifh til tidligere annonsering)

Arrangementet vil strømmes live på www.facebook.com/dennorsketannlegeforening Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Om debatten:

Vi lever stadig lengre og beholder stadig flere av våre egne tenner inn i høy alder. Bo-Trygt-Hjemme-reformen har som mål at flest mulig kan bo lengst mulig i eget hjem, men pleieoppgavene som skal følges opp er mange, og tannpuss blir ofte oversett eller glemt. Dårlig munnhelse kan ha alvorlige konsekvenser for både ernæring, psykisk helse, sykdomsutvikling og livskvalitet hos pleietrengende eldre.

Hvordan skal vi sikre eldres munnhelse når de har glemt hva tannbørsten er til?

• Er hjelpeapparatet rustet til å ta vare på munnhelsen?
  • Er kompetansen om munnhelse i hjemmetjenesten god nok?
  • Faller for mye av ansvaret på de pårørende?
  • Hvordan kan tannhelsetjenesten bidra?

Deltakere:

• Christian Pollock Fjellstad, Møteleder
  • Ralf Husebø, Visepresident NTF
  • Sofie Marlen Mathisen, Leder NTF Student
  • Anne Rita Øksengård, Forskningssjef Nasjonalforeningen for folkehelsen
  • Even A. Røed, Stortingsrepresentant (Ap) & medlem Helse- og omsorgskomiteen
  • Marian Hussein, Stortingsrepresentant (SV) & medlem Helse- og omsorgskomiteen
  • Merete Gulbrandsen Tholin, Bystyrekandidat (Kristiansand Høyre), vararepresentant Helse- og mestringsutvalget og Kristiansand bystyre

Se opptak av debatten her!

Sist oppdatert: 30. august 2023