Verdens tobakksfrie dag - 31. mai

Bilde: WHO

“Protecting children from tobacco industry interference”

Verdens helseorganisasjon (WHO) er initiativtaker til markeringen av Verdens tobakksfrie dag (World No Tobacco Day). Dagen har blitt markert i Norge den 31. mai hvert år siden 1988.

For å sikre sine inntekter har tobakksindustrien bevisst utviklet produkter og reklamestrategier som appellerer til barn og unge, og kjører målrettet reklame gjennom sosiale medier og strømmetjenester. Resultatet er at produkter som elektroniske sigaretter og nikotinposer blir stadig mer populære blant ungdom.

Årets kampanje har derfor som mål å skape en plattform for unge mennesker, beslutningstakere og tobakkskontrollforkjempere globalt for å diskutere problemet og oppfordre regjeringer til å vedta politikk som beskytter ungdom mot tobakksindustrens manipulerende praksiser. Det må gjøres mer for å beskytte disse sårbare gruppene!

Tannlegeforeningen markerer dagen som en del av vårt folkehelsearbeid, og oppfordrer alle våre medlemmer til å ta opp snus- og røykeslutt med sine pasienter.

Les mer om den internasjonale kampanjen på www.who.int Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 21. mai 2024