NTFs obligatoriske etterutdanning

Logo NTFs etterutdanning

Livslang læring er helt avgjørende for å opprettholde en høy etisk og faglig standard som tannlege. Med obligatorisk etterutdanning ønsker NTF å sette en minimumsstandard for faglig oppdatering innen myndighetskrav, etikk og fag.

Ordningen skal sikre kontinuerlig kompetanseheving av våre medlemmer og være et løfte til, og en trygghet for, befolkningen og samfunnet. Obligatorisk etterutdanning skal vise at NTFs medlemmer har et bevisst forhold til yrkesutøvelsens viktige samfunnsansvar, og bidra til at medlemskap i NTF er et kvalitetsstempel.

NTFs regler om obligatorisk etterutdanning

NTF registrerer etterutdanning gjennomført i regi av NTF sentralt, samt i NTFs lokal- og spesialistforeninger. All annen kurs- og etterutdanningsaktivitet må medlemmene selv registrere på sin kursprofil på «Min side». Denne egenregistreringen vil være tillitsbasert.

Timekrav:
Ordningen er obligatorisk med et årlig timekrav på 20 timer.
Ingen timer overføres fra forrige periode, det vil si at alle har 0 timer 01.01.2024.
Fra 2024 vil det ikke bli overført timer fra år til år. Kurshistorikk fra 2016 vil være tilgjengelig på "Min kursprofil".

NTF vil fortsatt tilby gratis nettbaserte kurs til medlemmene, se under "NTFs nettkurs".

Kravet om etterutdanningstimer gjelder ikke for årskandidater, før året etter at de er uteksaminert. Det er lagt til rette for en forenklet registreringsordning for medlemmer som er PhD-kandidater eller som gjennomfører spesialistutdanning.

Les mer under "Regler om obligatorisk etterutdanning"

Logg inn på "Min Side" for å finne en oversikt over registrerte timer under "Min kursprofil". Her vil du finne egen kursaktivitet over gjennomførte kurs. Listen vil inkludere både timer for kurs registrert av NTF og egenregistrert aktivitet (les mer under).

For å dokumentere din kursdeltakelse, kan du skrive ut en samlet kursoversikt fra 2016.

Etterutdanningsaktivitet i regi av andre enn NTF sentralt og/eller NTFs lokal- og spesialistforeninger må registreres av medlemmene selv på "Min side" under "Egenregistrering". Denne egenregistreringen vil være tillitsbasert, men NTF vil kunne gjennomføre kontroller og be om dokumentasjon av gjennomført kursaktivitet.

Her kan du også registrere permisjon/sykmelding som gir reduksjon av timekravet.

Forutsetningen for at etterutdanning i regi av NTFs lokal- og spesialistforeninger blir registrert, er at kursarrangør har sendt informasjon om kurset til NTFs sekretariat i forkant, og at de sender inn fullstendig deltakerliste etter kursslutt. Timene vil deretter bli overført til den enkelte deltakers kursprofil. Henvendelser fra enkeltmedlemmer om registrering av slike kurs må derfor gå via lokal- og spesialistforeningen, og kan ikke behandles av NTFs sekretariat.

Sist oppdatert: 24. juni 2024