Spørsmål og svar - ny avtale med Handelsbanken

Her finner du noen av de vanligste spørsmålene ved overgang til ny bankavtale.

Avtalen skal gi deg som medlem et helhetlig banktilbud med konto, betalingskort, kredittkort med fordeler, sparing, lån og finansiell rådgivning. Handelsbanken har prisvinnende service – og har blant de mest fornøyde kundene i markedet. Selvsagt får man attraktive renter på sparing og lån gjennom avtalen.

Tilbudet skal over tid være markedets beste, og til enhver tid blant de beste i markedet. Vi tilbyr ekstra gunstig rente dersom du eller medlåntaker er under 34 år. Det samme gjelder dersom belåningsgraden på boligen er under 50 prosent. Betingelsene du som medlem får gjelder også for samboer og ektefelle.

Som medlem av en forening i Akademikerne Pluss, blir du kunde på Handelsbankens nettsider ved hjelp av BankID.

Dersom du har behov for boliglån eller kredittkort, kan det ved stor pågang bli noe behandlingstid om tusenvis av foreningsmedlemmer ønsker å benytte seg av gode medlemsfordeler samtidig. Selv om Handelsbanken har mange ansatte som står klare til å hjelpe nye kunder, er det ikke sikkert at de klarer å hjelpe alle på en gang. Har du ikke hastverk, kan det være lurt å vente til den største pågangen har gitt seg før du flytter lånet ditt. Om det haster med å få på plass for eksempel boliglån, er det bare å kontakte banken.

Nei. For å benytte deg av medlemsfordelen gjennom Akademikerne Pluss, må du selv bytte bank til Handelsbanken.

Du kan helt fint bruke din gamle BankID, men det fordrer at du også beholder kundeforholdet ditt i den gamle banken. Hvis du skal avslutte tidligere bankforhold er det viktig at du først bestiller ny BankID fra Handelsbanken. Dette gjøres i nettbanken. Når det er gjort, må du legitimere deg med pass på nærmeste bankkontor. Først når du har fått ny BankID fra Handelsbanken, kan du avslutte tidligere bankforhold.

Er du allerede kunde i Handelsbanken må du registrere deg som foreningsmedlem hos Handelsbanken for å få de nye vilkårene. Dette gjør du enkelt selv i mobilbanken under «Min profil» og «Formål» eller i nettbanken under «Innstillinger» og «Formål». Valget ligger omtrent midt på siden etter listen med land og over kontanthåndtering. Husk å bekrefte nederst på siden før du logger ut.

Det gjør du i nett- eller mobilbanken. Du kan legge medlemsrenten din inn i lånekalkulatoren Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. for å se hva lånet koster. Du kan også få et estimat på hvor mye du kan låne.

Betingelsene du som medlem får gjelder også for samboer eller ektefelle. Har du barn, er de også hjertelig velkomne som kunder. De får da tilgang til bankens øvrige standardtilbud.

Barn over 15 år som ønsker BankID må legitimere seg med pass på et kontor etter avtale. Legitimering gjelder også når den mindreårige ønsker å selv opprette konto for egne, opptjente midler, som de har mulighet for fra fylte 15 år.

Når du blir kunde i Handelsbanken får du automatisk tildelt et bankkontor og en egen personlig rådgiver ved kontoret. Som foreningsmedlem har du også tilgang på et eget telefonnummer (23 04 50 00) du kan ringe døgnet rundt for veiledning og hjelp.

Selvfølgelig. Når du blir kunde i Handelsbanken får du automatisk tildelt en egen personlig rådgiver ved et bankkontor, men du kan også få oppfølging i form av rådgivningsmøter på Teams. Dersom du har andre spørsmål kontakt Handelsbanken på 2304 5000 for å få hjelp

I Handelsbanken får man ung-fordeler hvis minst en av låntakerne er under 34 år. Dersom det kravet ikke oppfylles får du ikke det når du bytter til Handelsbanken.

Mange ønsker seg Google og Samsung Pay. Derfor har Handelsbanken planer om å få på plass dette, men de har ingen eksakt dato. De tilbyr allerede Apple Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay.

Handelsbanken er en solid bank som kan tilby de aller beste kundeopplevelsene gjennom digitale løsninger og god finansiell rådgivning. Avtalen gir selvsagt også attraktive vilkår for medlemmer i foreninger under Akademikerne Pluss. Handelsbanken har også investert i et helt nytt digitalt tilbud med ny mobil- og nettbank som vil bli lansert i 2024.

Sist oppdatert: 17. januar 2024